| Azi servim DigiCafe cu aroma Google | ALL | MONEY.ro s-a lansat in noaptea aceasta. Astept parerile voastre. |
Despre impotenta si viol mediatic in grup: cazul Ridzi
In 0. Orice. Si de toate., 1. New media. All media., 3. Viata. Nervi. Plictiseli., 8. Video |
69 comentarii pana acum
DA, ce a facut ministresa tineretului e revoltator. DA, trebuie demisa. DA, sustin campania GSP. DA, vibrez, indignat, citind avalansa de argumente expuse de Tolo & Co.
DA. DAR…
Violul mediatic la care e supusa de zile in sir Monica Iacob-Ridzi a inceput sa devina enervant. De ce? Pentru ca – dincolo de fondul corect al problemei – avalansa de articole si emisiuni pe tema asta tradeaza o frustrare adanca, ascunsa in sufletul gazetarilor romani si asimilata in ADN-ul bolnav al multor institutii media.
(“Detaliu“: Romania traverseaza o perioada extrem de dificila. Se apropie de colaps. Si e „condusa”, cu voiosie, spre dezastru, de o alianta de carton, de o adunatura de incompetenti care nu vad in fata ochilor decat rafuiala politica pe mize mai degraba personale decat care tin de interesele tarii… Cu toate astea, mii de pagini de ziar si sute de minute pe tv sunt consumate, obsesiv, de cateva zile, cu un caz, in esenta, derizoriu).
UpDate: Cititi si replica lui Tolo: Micuta Ridzi si monstrul media
Da, o fi furat. Sau o fi risipit bani publici din prostie. Ok. Am inteles. Sa fie demisa si judecata. Punct.
Nr. 1 pe agenda publica trebuie sa fie criza financiara si solutiile de reducere a efectelor ei!
Chiar daca nu e. Chiar daca acest caz e, fara indoiala, un subiect important, care trebuie dezbatut pe larg, nu ma deranjeaza neaparat “violul” la care e supusa Ridzi, nici anvergura si nici insistenta campaniei (poate e singura sansa sa se schimbe ceva, sa se miste un pic lucrurile spre normalitate). Faptul ca alte ziare si televiziuni au preluat subiectul, l-au continuat, l-au dezvoltat sau doar au sustinut campania GSP e un lucru bun, in esenta. Dar fenomenul e prea rar, prea izolat si, prin urmare, devine exacerbat si exagerat.
Prin pierderea simtului masurii, Monica Iacob-Ridzi se transforma, astfel, intr-o victima. O victima necesara, poate. Necesara, insa, numai daca lucrurile nu se opresc aici.
Ceea ce ma deranjeaza insa cel mai tare – dincolo de imobilismul si lipsa de reactie a Guvernului, chestie care nu prea mai mira pe nimeni… – e ca acest caz e singurul subiect greu de investigatie din ultimele (multe) luni, care a unit intreaga presa.
Reactia tip haita in cazul Ridzi dezvaluie frustrarea si impotenta care a blegit jurnalismul de investigatie din Romania.
Un jurnalism vlaguit de lipsa de resurse si timp necesar unei anchete serioase, slabit de anchete scoase de la tipar pe filiere politice sau/sau economice, foame, teama de a „nu avea probleme”, interese personale sau de grup.
Incepe sa fie exagerat. Aproape toti gazetarii au napustit, ca niste puscariasi care nu au mai vazut femeie de 10 ani, sa „violeze” zile in sir o victima perfecta: nu e foarte bazata, nu e foarte protejata, miza exista, dar nu e majora (orice suma mai mare de 100.000 de euro suna bine la popor; ca a furat 100.000 sau 1.000.000 nu mai conteaza in ochii poporului care castiga 100 de euro pe luna).
Deci, sa-i dam la gioale! Nu exista niciun risc. Nu e nicio problema, nu isi pericliteaza nimeni jobul. Plus ca piatra a fost aruncata de altii, prima data. Pe scurt, e ok. Iese un pic de rating, se mai vinde un ziar, se mai viziteaza un site.
Iar prostia doamnei ministru, care spune printre dinti ceva de genul „bine ca pe altii nu ii vedeti, bine ca la alte ministere se dau gauri mult mai mari si nu scrie nimeni”, ascunde un adevar dureros: afaceri cu bani publici de genul celor facute de MTS sunt sute, poate mii. Si merg de la cel mai mic la cel mai inalt nivel.
Ok. Unde sunt acele cazuri? De ce nu au fost dezvaluite pana acum? Vor fi dezvaluite, de acum incolo? S-a pornit bulgarele? Se sparge buba? Slabe sperante…
Va spun eu ce se va intampla: va merge acelasi mecanism, mai departe, doar ca se va rafina. Se va rafina pana intr-acolo incat nu va mai aparea, niciodata, nimic. Doar cand Sertarul Pandorei se va deshide iar. Cand trebuie.
In sfarsit, ma bucur totusi ca, in impotenta lor cu accente cronice, marii jurnalisti investigatori din Romania au intregistrat o mica erectie. Excitati, culmea, de un ziar de sport (unde, ironic, inca se mai face jurnalism adevarat si se duce subiectul pana la capat…).
Poate, cu putina bafta, privind spectacolul, le vine sangele-n pix si adevaratilor jurnalisti in adormire, care stiu sa faca o investigatie adevarata.
Si, cu un drum, o sa mai vedem si noi in lunile care vin niste dezvaluiri adevarate,virile, cu o miza reala. Plus niste nume grele strivite sub ploaia de pixeli si cerneala.
Pana atunci, opriti violul. Sunt satisfacut. Va multumesc.
PS Si scrieti si vorbiti mai mult de criza. Pana cand mai aveti unde sa o faceti…














June 26th, 2009 at 16:57
@esu: surprindeti un aspect nou, pentru care va felicit, si care imi atenueaza usor opinia exprimata. pe principiul “fight fire with fire” e posibil sa functioneze, in romania, “principiul” sa luptam cu nesimtirea, prin nesimtire:) usor fortat. exacerbare si exagerare, in cazul dat, nu nesimtire. good point!
June 26th, 2009 at 17:01
@atetie: Arhi, tu esti? Nu de alta, dar sa fiu facut tovaras si pionier in aceiasi zi e cam prea mult (se rasuceste bunicul legionar in pamant…:)). Eu nu bag niciun nas in niciun pamant, m-am enervat ca am avut acele stiri pe site si le-am sters (habar nu aveam de deal). Iar impresia e falsa: editorialul e complet separat de comercial, cel putin in Realitatea-Catavencu, asa ca zona editoriala nu are cum si de ce sa fie condamnata. Iar zona comerciala, manata de foame si de criza, risca uneori sa scape piciorusul pe acceleratie prea mult, sa iasa bugetul si comisionul. De unde si zeci de certuri interne, te asigur.
June 26th, 2009 at 17:05
@eftimie:
sunt de acord, un ziar quality cu tolo in frunte ar rupe, sunt convins. e o discutie foarte veche si o frustrare personala ca un jurnalist atat de greu si valoros (cel mai valoros, in opinia mea, din romania, privit ca ansamblu scriitura, viziune, capabilitati de management nu doar editorial) a ales sa isi iroseasca talentul la o miza mica, sportul. de unde si exploziile de acest tip, cand prinde un subiect care, aparent, are legatura cu elaboratul proces sut-bara-gol:)
ps iarta-ma, tolo, o spun cu prietenie. si nu o spun prima data, stii.
June 26th, 2009 at 17:06
Salut Dragos…e prima data cand iti citesc blog-ul (multumirile i se trimit lui Tolo)…vizavi de acest subiect, mie mi se pare ca mass-media face inca prea putin. Ar trebui haituta in acest fel, sau poate mai rau, toata clasa politica din tara noastra.
Sunt sigur ca acest caz Ridzi nu e singular, nu e primul si cu siguranta nu a fost nici ultimul.
Din pacate, cu atat vom ramane: cu “haituirea” de catre mass-media, pentru ca autoritatile (vorba lui Badea: care autoritati?) nu vor face nimic. Deci, sa lasam ca macar presa sa vorbeasca (nu includ aici “ziarele colorate”…ci adevaratii jurnalisti)
June 26th, 2009 at 17:06
@medusa: cred ca exista, in subtrat, si o frustrare misogino-sexuala in acest caz. insa (sper) nu depaseste, ca pondere, 2% din total. esenta ramane corecta si e alta.
June 26th, 2009 at 17:07
@niku_elektriku, zoltan sebestyen: multumesc, de acord. marile spirite se intalnesc;)
June 26th, 2009 at 17:08
@calin: no comment. good comment. tnx!:)
June 26th, 2009 at 17:42
Am analizat ambele cazuri, deci nu am pornit de la premisa nevinovatiei dnei Ridzi. Ce-i drept, cat timp cazul A, al vinovatiei demnitarului, a fost analizat peste tot si pe toate fetzele, am tratat in extenso cazul B: al unei campanii mediatice. Ce-i drept, am fost subiectiv, dar subiective sunt toate comentariile de aici si de aiurea.
Ca atare, daca vina apartine ministrului, acesta trebuie sa plateasca: politic, penal, dupa caz. Daca vina apartine vreunui functionar (cat timp nicaieri, in nici o firma, top managerul nu poate controla absolut totul), atunci acesta trebuie sa plateasca, vina dnei Ridzi fiind cel mult aceea de a-l fi angajat. Dar daca vina apartine (exclusiv sau preponderent) “violatorilor mediatici”, ca sa va preiau expresia, ce ne facem? Acest din urma caz l-am considerat atunci cand am amintit de situatia Ion Cristoiu vs Gabriela Adamesteanu (daca memoria nu-mi joaca feste), in care calomniatorul aproape ca si-a pierdut casa.
Cu speranta ca m-am facut inteles, ma retrag din discutie.
June 26th, 2009 at 17:54
@Corect: Multumesc pentru precizari, acum e mai clar. Va mai astept cu opinii la fel de pertinente.
June 26th, 2009 at 18:58
@Zeus: Sa stii ca e posibil sa fie vorba de o problema tehnica a IP ului tau, de fapt. Si eu am vazut si publicat mesajul tau doar acum, era in Spam, printre zeci de site-uri XXX si invitatii de a juca la Casino…
June 26th, 2009 at 19:00
@Parvan: Presa este si va ramane vie. Din pacate, cred in continuare ca abia din august-septembrie incolo vom asista la adevaratele efecte ale crizei asupra media, pe care nu le reiau aici. Si ma tem ca multe institutii media utile dpdv social vor disparea.
June 26th, 2009 at 19:04
@Bogdan: Sunt perfect de acord. Sa vorbeasca. Atat cat trebuie, insa. Mai des si pe teme mai diverse. Atat. Multumesc pentru vizita si comentariu, te mai astept!
June 26th, 2009 at 19:09
@MD:
Sunt obosit, recunosc, dar nu sesizes legatura incriminata: “Exact dupa ce dl. Ciutacu a primit eticheta de “Derbedeul draq” la Antena3, a doua zi a fost invitata inocenta ciuta dna Rizdi. Campania din acel moment este raspunsul ciutacesc, plin de ura“. As aprecia o revenire/clarificare.
Legat de banii de dat inapoi la “popor”, ar fi un gest populist. S-ar intoarce si, de acolo, s-ar toca alti bani, aiurea. De aceasta data, insa, fara sa mai ajunga informatiile la presa. Oricum, din punct de vedere juridic probabil ca exista o procedura care ar putea recupera cumva o parte din suma.
June 26th, 2009 at 19:41
personal, ma enerveaza ritzi. la fel cum enerveaza ponta si majoritatea tinerilor politicieni care zambesc relaxati in loc sa-si stearga transpiratia de la munca grea care ii asteapta sa aseze tara la locul ei.
as putea sa formulez clasicul: “atunci s-o umflati pe Ritzi cand o sa-l umflati si pe Ilici, Bombo &Co”. n-o fac. prefer “sa ii umflati pe toti care au furat, ACUM!”.
Sunt atatea precedente de furt cu acte in regula incat in momentul cand ajuns la ciolan n-o faci, incepi sa ai regrete. N-a cazut niciodata vreun peste mare si asa cum intuiti, n-o sa cada in graba.
June 26th, 2009 at 19:59
eu am ajuns să cred că totul s-a transformat într-o bătălie a orgoliilor. pe de o parte, e ambiţia a presei de a demonstra că încă e patra putere în stat şi, pe de altă parte, ambiţia unui partid de a da peste nas presei. nu cred însă că presa va avea câştig de cauză.
în plus, câtă vreme presa are un subiect servit şi gras de stors de ce crezi că ar mai lucra şi la altceva? ridzi, ca şi sexul, vinde. şi, deocamdată, mai vinde bine. ce să-şi mai bată capul lumea cu alte investigaţii?
partea proastă e că după ce vor pierde cazul ridzi şi ministresa nu va fi dată afară, ziariştii se vor întreba la ce bun să mai facă investigaţii, dacă şi aşa nu se întâmplă nimic? oricum, mulţi dintre ei sunt deja blazaţi şi sătui de articole făcute temeinic, dar care nu schimbă nimic în sistem. ridzi îi va îngropa şi mai tare în depresie. din păcate.
June 26th, 2009 at 22:31
Dragos, mailurile cu invitatii de a juca la casino, sau in filme xxx iti sunt trimise dupa ce accesezi site-urile in cauza (trust me…vorbesc din experienta:D ). Dar, sa stii ca te poti scuza spunand ca ai dat search cu “Ridzi+viol” si ca le-ai accesat din greseala
June 28th, 2009 at 08:54
[...] Dstanca.ro – Cazul Ridzi – viol mediatic, “Da, o fi furat. Sau o fi risipit bani publici din prostie. Ok. Am inteles. Sa fie demisa si judecata. Punct.” [...]
June 29th, 2009 at 17:11
@admin: poate sunt eu mai lent, dar cum se face ca sa se vada toate commenturile (eu vad numai o pagina de pe la 50).
@ontopic: si de unde trebuie un ziar de sport sa porneasca o campanie pentru controlarea institutiilor statului? Poate de la APIA sau FP? Zic, nu dau cu parul, pentru ca senzatia [subiectiva] de campanie persista. Cam la fel cu aia cu Fluture a lui Daramus de la Catavencu. Academia Catavencu, ca in Realitatea – Catavencu. My 2c.
June 29th, 2009 at 17:21
@ipo: e un bug, il rezolvam… cu ziarul de sport, eu zic ca e bine indiferent cine porneste campania, daca e o problema corecta: ziar de sport, blog, inscrisuri pe pereti…