Dragos Gurarosie, business director la Metropotam Group, ex-new media manager la Prima TV si fostul meu coleg de la F5 X-Media, a participat  zilele trecute la MIPTV Cannes 2010un eveniment pe care, nu (numai) din cauza norului vulcanic, l-am ratat in acest an.

Desi este in esenta un eveniment-cheie pentru industria de televiziune, la MIP TV se vorbeste tot mai mult despre new media. De aceea, am discutat la o bere virtuala cu Dragos (via e-mail) despre editia din acest an si cele mai noi trenduri legate de convergenta tv-online.

>> Ai participat la mai multe editii MIPTV, atat in perioada petrecuta la PrimaTV, cat si in cea de la F5 si, acum, la Metropotam. Spune-mi, in viziunea ta, cum s-a schimbat abordarea industriei tv in fata online-ului, in ultimii ani?

Daca la inceput online-ul era privit de industria de televiziune ca un lucru exotic, interesul a crescut, iar acum se discuta despre formate TV sau chiar seriale si filme care au integrata deja aceasta componenta ori in partea de promovare sau chiar ca element important in desfasurarea actiunii.

Jocul dezvoltat de cei de la Starz pentru The Craziesa avut peste 250.000 de download-uri, iar audienta “Bad Girls Club a crescut cu 60% atunci cand telespectatorii au inceput sa interactioneze cu show-ul, prin Twitter.

>> Apropo de asta, am vazut la MIPTV Facebook, Twitter, Youtube. Banuiesc ca ai fost la prezentarile facute de acestia pentru industria TV. Spune-mi cateva lucruri care ti-au retinut atentia din mesajele trimise dinspre industria online spre televiziune.

Mesajul a fost simplu si cat se poate de direct: daca nu esti pe Facebook si pe YouTube, inseamna ca nu existi. Daca nu interactionezi pe Twitter cu audienta, inseamna ca vorbesti la pereti.

Ideea care s-a desprins a fost ca toate aceste instrumente de social media maresc awareness-ul realizat prin TV si sunt indispensabile pentru realizarea interactivitatii.

Este vorba despre “Dual Screen Strategy“, social media trebuind sa fie folosita ca si completare si nu ca alternativa. Si pentru ca vorbim de social media, vorbim de sharing si uite asa atingem un subiect sensibil si anume drepturile de autor.

Aici s-a desprins o idee interesanta si anume ca pirateria NU trebuie interzisa! Trebuie studiata pentru ca ea reprezinta un semnal al pietei, practic ea ne arata interesul acordat de audiente unui produs media.

Adica ne indica o oportunitate pe piata, ne permite sa facem predictii mult mai precise si, nu in ultimul rand, poate arata clientilor pe ce programe/formate/titluri sa cheltuiasca bugetele de marketing.

In rest, cifre care vorbesc de la sine: 50 milioane useri/zi pe BitTorrent in USA, dintre care 60% barbati si 40% femei, majoritatea din segmentul de varsta cuprins intre 18-34 ani, timpul petrecut pe retelele sociale a depasit in SUA timpul petrecut pentru citirea e-mailului, 500 milioane useri worldwide pe YouTube, mai mult de 1 miliard video vazute/zi, peste de 1 miliard video monetizate/saptamana, 24 ore de content nou upload-at in fiecare minut (ar echivala  cu 150.000 de filme gen Hollywood pe saptamana).

>> Stiu ca esti pasionat, ca si mine, de proiectele cross-media, sunt convins ca ti-ai notat cateva linkuri spre proiecte interesante. Dau o bere daca ne dai si noua linkurile, insotite de parerile tale despre proiecte (adica cu ce ti-au atras atentia).

Doua proiecte mi-au placut in mod special: Freecut TV , UP Loaded TV si show-urile interactive Martin Percy.

Dragos Gurarosie, Metropotam Group

>> Cat de serios e trendul prin care brandurile devin si producatorii de content?

Este al patrulea an in care Ogilvy sponsorizeaza diverse conferinte sau organizeaza pitchuri pentru clientii lor, pitchuri adresate creatorilor de content.

Mai mult decat atat, cred ca anul trecut, cei de la Ogilvy au creat divizia de entertainment numita Ogilvy Entertainment, divizie prin care vor sa-si faca clientii sa devina creatori de content pentru ca astfel engagement-ul cu userii/clientii se poate face mult mai usor.

Doug Scott, presedintele Ogilvy Entertainment, vorbind despre brand-funded content, spunea ca astfel de asocieri, foarte profunde, intre branduri si content le permit acestora sa “detina” entertainmentul si nu doar sa “inchirieze” spatiul publicitar din jurul contentului.

>> Ce alte trenduri ar fi de notat?

Printre trend-urile care trebuiesc urmarite anul acesta se numara micro-platile, single sign-on, HTML 5, Android, Twitter, Chatroulette si semantic web. Despre ultimul trend s-a agreeat ca este inca la inceput si ca este foarte greu de implementat.

Un alt trend remarcat a fost ca din ce in ce mai multe femei ocupa pozitii de conducere in companii implicate in digital business 🙂

Freemium este felul in care cei mai multi au ales sa-si monetizeze content-ul si, surprinzator pentru Romania si pentru industria de la noi – care inca o data arata cat este de in urma – pe ultimele doua locuri se afla bannerele si sponsorizarile.

Ca o concluzie, dupa fiecare MipTV astept sa vad daca noi, ca industrie, ca piata, ne-am mai apropiat macar un pic de ceea ce se intampla pe afara si, tot de fiecare data, raman cu asteptarea…