Nu. Nu voi comenta decizia de restructurare a zonei de print publishing din Realitatea-Catavencu. Ii las pe altii sa o faca.

ziarul viitorului

Nu am dreptul moral sa discut pe acest subiect, cata vreme m-am ocupat in detaliu atat de Cotidianul, cat si de Business Standard, pana acum un an si cateva luni. Orice as spune, asadar, se poate pune sub umbra indoielii si subiectivismului.

Ma rezum la selectia catorva ganduri, stiri si declaratii extrem de importante pentru viitorul jurnalismului si al business-ului media:

Cristian Tudor Popescu, jurnalist Gandul: „E limpede că Internetul e viitorul. În maxim 15 ani, ziarele pe hârtie vor deveni o curiozitate bibliofilă, e inexorabil. Iar cititorii care vor avea ziarul în mână la cafea vor fi ca filateliştii de azi (…) Dacă vă uitaţi la ce s-a întâmplat în campanie, lucrurile se îndreaptă în sensul acesta, adică trecerea printului în poziţia marginal”

Adrian Sarbu, CEO CME si proprietar MediaPRO„Internetul este noua frontiera. Aceste businessuri, care raman in proprietatea mea, sunt pozitionate pentru o crestere rapida in aceasta piata a viitorului: continutul pe Internet. Nu vom mai avea nevoie de 20 de ani pentru a atinge succesul in aceasta noua piata”

Dinu Patriciu, proprietar Adevarul Holding: “Intenţionez să investesc mai mult în Internet, un segment care a crescut mult în acest an şi se află în continuă expansiune”

Sorin Ovidiu Vantu, proprietar Realitatea-Catavencu“Nu mai am încredere în print. Voi renunţa definitiv la print (…) Merg doar pe media electronică. Acolo voi investi cât este necesar pentru a-mi menţine cota de piaţă şi chiar pentru a o spori”.

Marius Hagger, general manager Ringier Romania“Vom continua investiţiile în media digitale, reprezentate de site-urile noastre Libertatea.ro, Evz.ro şi noul portal pentru femei Unica.ro. De asemenea, vedem noi oportunităţi în modele de business bazate pe tranzacţii – e-commerce”

Rupert Murdoch, proprietar News Corp: „Vechiul model de afacere, bazat, în principal, pe publicitate este mort”

Marissa Mayer, vicepreşedintele Google Search: “Jurnalismul, cu tot ceea ce înseamnă nucleul său, rămâne la fel, iar singurul care se schimbă şi evoluează este modul în care acesta este livrat publicului. Ne preocupă foarte tare ştirile hiper-personalizate. Acesta e viitorul media”

ZenithOptimedia: “Cheltuielile globale de publicitate pe internet vor crește cu 9,5% în 2010, 12% în 2011 și 13% în 2012, urmând să depășească, până în 2015, publicitatea din print”.

O singura idee, pe post de concluzie personala: presa scrisa nu moare si nu va muri niciodata. Poate doar presa tiparita (pe hartie).

Cu o mentiune importanta: asa cum stim hartia, acum. Pentru ca, intre timp, “hartia de azi“, cea pentru care mor paduri intregi, ar putea gasi noi formule.

De ce nu, poate chiar cea din fotografia pe care am gasit-o (pe net, evident) pentru a ilustra acest articol. Sau, poate, forme mai complexe, precum cea in acest film?

Vom vedea. Si vom citi. Mereu.