>> UpDate: Un material complet si complex pe tema asta, gasiti azi si pe HotNews.ro

Informatia-cheie este, in opinia mea, ca (in sfarsit) Ringier se gandeste sa puna bani seriosi si in online (si cred, speculativ, ca o posibila achizitie e chiar site-ul care relateaza pe larg aceasta poveste).

De notat ar mai fi ca, dupa cum declara Florian Fels, nu mai exista nicio tara in regiune care sa fi fost atat de lovita de criza economica si ca nicaieri nu se mai regaseste situatia din Romania, in care niciun grup de print nu mai este pe profit.

Si, de asemenea, cu eleganta de tip elvetian, oficialul Ringier spune (cu alte cuvinte) ca investitiile masive ale Adevarul Holding in print au afectat piata la modul cel mai serios.

Pariul Ringier pare a fi, pe termen lunug, mixul tabloid-digital. Si tranzitia de la print la digital, sugerata si de sloganul companiei: “Moving minds” (adresat, presupun, si angajatilor sai).

Iata, mai jos, articolul de ieri pe tema asta si dezbaterea interesanta generata de text, la comentarii.

###

Fostul lider al pietei de print din Romania, Ringier, a dat dovada de curaj si maturitate, anuntand astazi (later up-date: ieri), public, cifrele pe anul trecut.

Datele vorbesc de la sine: criza, suprapusa pe schimbarile de consum de presa tiparita, colapsul sistemului de distributie, taierea de pe lista de cumparaturi de zi cu zi a ziarelor si revistelor, la care s-a adaugat agresiunea puternica exercitata de investitiile masive ale Adevarul Holding in print publishing, au avut consecinte incredibile.

Conform Pagina de Media, cifra de afaceri a trustului Ringier a scăzut în 2009, in Romania, cu 47.5 milione de lei (cca 11,3 milioane de euro) faţă de 2008 (171.8 milioane de lei/ cca 41 milioane de euro), iar pierderea s-a situat in 2009 la 57,6 milioane de lei (13,7 milioane de euro), fata de un profit de 13 milioane de lei (cca 3.1 milioane de euro) in 2008.

Ca fost manager (si) de print, imi dau seama ca, in conditiile in care piata de advertising in ziare si reviste a scazut anul trecut cu pana la 50%, iar anul acesta se vorbeste de un minus suplimentar de 25-30%, adica o scadere over all de pana la 80% in numai doi ani, niciun manager – fie el si inzestrat cu aptitudini de magician – nu ar fi reusit sa aduca profit.

Poate David Coperfield ca CEO, si David Blaine ca COO (sau, mai bine, CFO), ar fi reusit sa faca, impreuna, performanta….

In conditiile date, ma intreb (retoric, si putin nostalgic) de ce se mai risca inca investitii in zona print, prin lansari si relansari? Ce perspective de revenire are – daca va mai avea vreodata aceasta piata – si cum, prin ce minune vor reusi sa supravietuiasca ziarele si revistele in Romania, in urmatorii 3 ani?

Singura sansa ramane, teoretic, valorificarea brandului, in alte medii – asa cum spuneam, in iunie anul trecut, aici – dar, sigur, dupa razboi multi viteji se arata (ma includ aici, din start).

Daca aceasta tranzitie mai este sau nu posibila si care e cea mai buna cale spre reusita, ramane inca un mister.

E cert, insa, ca jurnalismul real, profund, fie el serios sau chiar tabloid, ori specializat (sport, business) se face, inca, si ar trebui sa se faca si in viitor, dupa principiile fundamentate de functionare din redactiile ziarelor tiparite.

Problema e, insa, ca piata de print publishing cade prea brusc, si nu e compensata de cresterea de investitii in publicitatea online, care ar putea, teoretic, avand in vedere ca se bazeaza eminamente pe scris, sa absoarba multe talente din redactiile ziarelor tiparite.

E un proces cu consecinte foarte grave pentru industria media: ma tem ca, in goana catre stiri “ieftine”, la minut (specifica atat tv-ului, cat si online-ului), rolul social fundamental al presei (informarea completa, corecta si cat mai profunda) se va atenua tot mai mult, iar succesul produselor media ale viitorului va fi adus de ambalaj, nu de substanta.

Pe scurt, apune o era. Si e pacat. Parerea mea…