Dupa un prim spot in care era prezent alaturi de Yahoo si Google, Facebook a ramas singur intr-o noua productie publicitara Vodafone Romania.

In cazul in care in spate nu este un parteneriat Vodafone Facebook (neanuntat public, din cate stiu eu), din punct de vedere marketing – la o prima privire – miscarea nu are o logica foarte clara, pentru Romania:

De ce ar investi sute de mii de euro un operator care se apropie de 10 milioane de utilizatori ai serviciilor sale in Romania (cartele SIM active, conform celui mai recent raport oficial) in promovarea unei retele sociale care creste, si creste puternic, dar care are, momentan, “doar” 646.000 de conturi active?

Din punct de vedere trafic, la cei 6 ani de la lansare – aniversati chiar zilele acesteaFacebook.com creste, a ajuns la circa 1.8 milioane de vizitatori unici din Ro (conform Google AdPlanner). E mult, dar nu imens (va creste in continuare, probabil ca va ajunge la 3 milioane in 6 luni).

Dar acum, azi, cand campania se difuzeaza puternic, traficul Facebook este (ca termen de comparatie) nu cu mult peste ce masoara Google pentru REALITATEA.NET, tot ca vizitatori unci din Romania (asta ca sa dau un exemplu “din casa” :)) si fix la jumatate din cat aduna Hi5.com in .ro (conform aceleiasi surse – nu amestec SATI in discutie, unde cifrele sunt calculate prin alt algoritm).

Asta ca sa nu compar cu Yahoo.com, care are un trafic de 4 ori mai mare din Romania decat Facebook (AdPlanner spune ca sunt cam 7.3 milioane de unici, lunar).

Pe cale de consecinta, judecand logic, daca scopul campaniei e doar acela de a aduce cat mai multi abonati noi la Vodafone, tentati de posibilitatea de a avea net pe mobil, non-stop, era mult mai logica o asociere cu Yahoo (messenger, mail) decat cu Facebook (ok, exclud hi5.com, ca are probleme de perceptie de brand, cel putin la noi).

Sau poate mi-a scapat mie stirea cu parteneriatul Facebook – Vodafone?

Daca aceasta stire nu exista, sunt doua variante:

a) Parteneriatul nu e unul public. Nimic condamnabil in asta. Doar interesant de urmarit.

b) Factorul de “cool” al brandului Facebook e atat de puternic incat i-a cucerit pe oamenii de marketing ai gigantului telecom.

Desigur, exista studii de afinitate de brand care sa justifice decizia, in plus in alte piete ea face sens si ca raport numeric intre utilizatorii Facebook si abonatii Vodafone (in UK sunt 26 de milioane de unici pe Facebook, iar Vodafone are 19 milioane de abonati). Dar asta nu e valabil in Romania. Inca.

In varianta b), nu e rau sa fii la Facebook si sa te promovezi la maxim pe TV, in Romania, pe banii Vodafone 🙂

Mai ales ca, in 5 ani, daca “cea mai iubita dintre retele” va continua sa creasca frumos, cine stie, poate va lansa si Facebook Mobile, concurent Orange si Vodafone.

Azi, pare o gluma. Sau nu? 😉

PS Romania nu e singurul caz in care Vodafone si Facebook se iubesc. Iata si alte spoturi, de pe la altii (la o cautare rapida pe Youtube):