Poza de marit... traficul (sursa: StirileProTV.ro)
Imagine “furata” ieri, de pe un site de stiri generale 😉

Site-urile masurate de SATI sunt afisate, de luna aceasta, in functie de categorii mult mai bine si mai clar departajate.

De exemplu, site-urile de stiri generale nu mai sunt masurate in acelasi loc cu tabloidele sau cu site-urile de sport.

Daca, pana acum, se anuntau diverse clasamente generale pe site-urile de continut (REALITATEA.NET fiind lider, cu doua exceptii, in februarie cand a fost invins de GSP.ro si 9AM.ro si in iunie cand a fost depasit de StirileProTV.ro – dupa cum am anuntat, in premiera, ieri), de acum inainte clasamentele vor fi publicate pe mai mute categorii, mai bine departajate (acestea  pot fi vazute pe SATI.ro, prin click pe “Categorii).

Ok. De acum, insa, disputa va fi alta. Am realizat asta ieri, in discutiile legate de “pierderea” de catre REALITATEA.NET, cel putin teoretic, a pozitiei 1 pe Categoria Stiri Generale, asa cum e acum impartirea SATI.

Oamenii de la portal spun, cu argumente: “Ne ceri imposibilul. Sa batem cu stiri despre Basescu, Boc si Geoana stirile ProTV de la ora cinci, cu sex si violenta cat cuprinde. Cum sa concuram cu stirile erotice Show Buzz”? Facem si noi sectiunea Eros.Realitatea.net sau lansam un site RealitateaErotica.net… si sa vezi cum crestem!”

Bun, dar asta poate fi doar o impresie. Usor nervos, pun mana pe telefon si il sun pe Dragos Cerbu (singurul om de research pe care il stiu care are rabdare sa surubareasca in complicatele aplicatii SNA si SATI si, mai mult, sa si inteleaga datele afisate acolo).

Il aduc si pe el la birou duminica si… iata ce a rezultat: un subiect serios de dezbatere si controversa (constructiva, sper).

>> UpDates:

– Reactia lui Robert Berza, manager Internet Business Unit (IBU) Pro TV SA o puteti citi aici.

– MONEY.ro a obtinut pozitia BRAT pe acest subiect, pozitie care arata ca e posibil ca StirileProTV.ro sa fie obligate sa isi schimbe incadrarea la sectiunea Tabloid.

– Iulian Comanescu publica o ampla si interesanta analiza, pornind de la dezbaterea propusa aici.

Trei precizari necesare, inainte de orice:

> Stiu, avem bubele noastre. Si in REALITATEA.NET au fost si poate vor mai fi abuzuri (usor, sper) tabloidale: astept ploaia de linkuri cu exemple, insa oricate ar fi nu se compara cu asta. Sau cu asta. Sau… alegeti orice, de aici.

> Acest text se doreste a fi o invitatie la o dezbatere constructiva: si in online accentul trebuie mutat de la goana dupa trafic, si atat la goana dupa traficul care trebuie, in functie de profilul declarat al site-ului.

> Nu e nicio rusine sa fii Tabloid. Din contra. E un gen jurnalistic greu de facut asa cum se cuvine, pe care il respect si pe care l-am si practicat acum niste ani, ca jurnalist.

Revenind. Analiza completa si competenta o puteti citi mai jos. Ea dovedeste, cat se poate de clar, o evidenta: StirileProTV.ro – care au, pentru prima data, date demografice in SATI – si-au gasit si creat un public paralel cu tot ce inseamna “audienta premium de online”.

Se presupune ca pe net oamenii sunt mai “spalati”, nu? Asta daca nu ar fi milioanele de vizionari de manele pe net, mai ca ai crede… De siteurile porno, nu mai spun. In Alexa.com – dupa cum puteti vedea aici – se vede clar ca PornHub.com si altele “rup” in materie de trafic venit din .Ro.

E un public al Stirilor de la ora 5, adus online – o performanta (o spun fara ironie, chiar e o performanta greu de realizat) – si un subiect de dezbatut: cine cu cine concureaza, de fapt, in productia de content online din Romania?

 Si, mai ales, cine poate spune daca mixul Stirile ProTV este Tabloid sau Stiri Generale (asa cum declara colegii de la IBU ProTV ca sunt).

Va spun eu cine: cifrele.

Cifrele din rapoartele demografice SATI publicate saptamana trecuta si despre care nu vorbeste mai nimeni. De ce?  Pentru ca aproape nimeni nu are habar cu ce se mananca (si aici e treaba SATI sa rezolve problema si sa “evanghelizeze” piata in acest sens).

 Stiu, dupa avalansa de comunicate care vor anunta peste tot ca StirileProTV.ro au batut (in sfarsit) REALITATEA.NET, voi fi acuzat ca sunt subiectiv si ca ma enerveaza ca am luat-o-n bot 🙂  Raspunsul il dau acum, aici: da, sunt 🙂 Un pic. Dar nu asta e problema de fond: dincolo de subiectivism, vorbesc (ma repet, cumva? 🙂 ) cifrele, analiza si research-ul serios.

 O spun clar si raspicat, cu speranta ca se va genera o dezbatere constructiva, in interesul industriei online din Romania si, mai ales, al clientilor de publicitate care trebuie sa stie pe ce dau banii:

>> REALITATEA.NET, HotNews.ro, 9AM.ro, EvZ.ro, cotidianul.ro etc nu concureaza (decat indirect si marginal) cu StirileProTV.ro

>> Site-ul PRO este incadrat in mod cel putin discutabil la Stiri Generale (cata vreme exista si sectiunea Tabloid, unde s-au incadrat, corect, cancan.ro, libertatea.ro, click.ro, showbiz.ro si vdtonline.ro).

Argumentele, mai jos, in analiza lui Dragos Cerbu (research manager print si online Realitatea-Catavencu).

Tabloid vs. quality in audienta print si online din Romania

In lipsa unor criterii unanim acceptate si a unor studii “calitative” care sa lamureasca problema, pot face lumina in problema tabloid vs quality demograficele din studiile de audienta SNA si SATI, ambele realizate de BRAT. 

Am luat spre exemplificare categoriile de public considerate “premium” (educatie superioara si statut social AB) si ponderea acestora in audienta grupurilor de publicatii si site-uri. Ca suport pentru prezentare, atasez cateva slide-uri relevante.

View more documents from dstanca.

Cum e in presa scrisa

In presa tiparita, lucrurile par destul de clare si “asezate” de ceva vreme. Exista categoria ziarelor “top quality” (Cotidianul si Gandul), cu o ponderea a publicului cu educatie superioara de peste 35% si a celui cu statut AB de aprox 45%.

Urmeaza cotidienele quality (sau mid-market) (EVZ, Jurnalul National, Adevarul, Romania Libera), cu 25-30% cititori cu educatie superioara si 35% public AB.

Tabloidele (Libertatea, Click!, Cancan) au 15-20% cititori absolventi de facultate si 22-26% cititori AB.

In randul populatiei intre 14-64 ani din mediul urban (care constituie universul SNA, adica populatia studiata, baza la care se raporteaza audientele in presa scrisa), ponderile sunt de 18,6% – studii superioare si de 25,5% – statut AB.  (vezi powerpoint, slide 1)

Cu exceptia tabloidelor, celelalte ziare se afla peste media populatiei in ceea ce priveste variabilele demografice alese pentru analiza.

Obs: Ponderea audientei cu educatie superioara poate fi influentata in oarecare masura de varsta (ex: persoanele sub 22-23 ani nu au terminat inca o facultate si figureaza la educatie medie); in schimb, statutul social este un indicator al familiei (se calculeaza in functie de principalul aducator de venit) si nu este influentat de varsta audientei.

Cum e in Online

In online, lucrurile sunt ceva mai complicate: diferentele intre profile sunt mult mai mici, structura demografica a audientelor tinde spre uniformizare (cel putin in cazul site-urilor cu tematica asemanatoare).

 Asta din cauza obiceiurilor de consum al informatiei (un vizitator se plimba pe mai multe site-uri si apare in audienta tuturor site-urilor pe care le viziteaza)  si, posibil, din cauza metodologiei studiului.

 Cu toate aceste diferente mici, site-urile de stiri se grupeaza  oarecum logic, situatia fiind o “poza” (destul de deformata) a celei din offline. 

O categorie a site-urilor top premium  este formata de variantele online ale cotidienelor quality si top quality; urmeaza site-urile televiziunilor de stiri si, la foarte mica distanta, cele ale tabloidelor (doar libertatea.ro si click.ro au date de audienta si demografice).

Brandurile exclusiv online (hotnews, 9am, ziare.com) nu se grupeaza compact; nu exista, asadar, o identitate proprie a agregatorului de stiri dpdv al structurii demografice a audientei: hotnews.ro – foarte apropiat de brandurile quality venite din print, ziare.com si 9am.ro raspandite printre site-urile televiziunilor si tabloide.  (vezi powerpoint, slide 2).

Un caz aparte: StirileProTV.ro

Intr-o situatie speciala se afla stirileprotv.ro (beneficiar, pentru prima oara, al datelor demografice SATI): o distanta considerabila il desparte chiar si de tabloidepeste 8 puncte procentuale in ceea ce priveste publicul cu statut AB si 13 puncte procentuale in ceea ce priveste publicul cu educatie superioara.

Diferentele in ceea ce priveste studiile ar putea fi explicate prin varsta audientei: aproape 40% din audienta stirileprotv.ro are pana in 25 ani (fata de libertatea.ro – 28%, realitatea.net – 29% sau hotnews.ro – 25%).

Statutul social este, insa, un indicator care caracterizeaza familia (cum s-a mentionat mai sus) si, deci, diferentele nu mai pot fi explicate prin varsta frageda a audientei.

De altfel, pe un target de varsta “matur” si, teoretic, potent financiar – 25-49 ani – diferentele se pastreaza (ceea ce dovedeste ca rezultatul nu e cauzat de “tineretea” audientei).

Public AB si cu educatie superioara (%) – Target 25-49 ani

  Utilizatori Internet Hotnews libertatea.ro realitatea.net stirileprotv.ro
Educatie superioara 42.3 56.1 47 50.7 37.1
Categoria AB 41.5 54.1 45 48.6 35.4

 

Stirileprotv.ro este singurul site incadrat la Stiri Generale in SATI cu pondere mai mica a vizitatorilor premium decat in cazul vizitatorilor de Internet in general (universul SATI – indice de afinitate sub 100, vezi powerpoint, slide-urile 3 si 4)

De fapt, chiar si tabloidele au afinitate peste 100, doar stirileprotv.ro e sub 100… Lucru la care, daca doresc sa ramana in Stiri Generale, cei de la IBU ProTV vor trebui sa lucreze la profilul audientei (sau sa desparta si incadreze corect, la Tabloide, macar stirile erotice sau sectiunea Show Buzz de restul site-ului, pe un domeniu separat, pentru a elimina neclaritatile).

In universul SATI, adica a utilizatorilor de Internet din Romania, ponderea persoanelor cu studii superioare este de 32,2%, iar a celor care provin din familii cu statut social AB este de 39,5%.

 Trebuie mentionat si faptul ca, in cazul SATI, audienta si structura demografica nu sunt influentate de notorietatea brandului (asa cum se intampla in cazul presei tiparite). Respondentul nu este intrebat ce site-uri viziteaza; se colecteaza doar date demografice si de consum, care sunt apoi atribuite tuturor site-urilor vizitate de calculatorul respectiv intr-o anumita perioada de timp.

Spre exemplu, in cazul de fata, se elimina posibilitatea ca persoane mai putin educate sau cu statut social “low” sa declare ca viziteaza un anumit site doar pentru ca este unul renumit si ca “ar da bine” acest lucru.

ANEXA: Date tehnice despre studiile luate in calcul in analiza
  
> Datele referitoare la presa scrisa sunt din Studiul National de Audienta (SNA Focus), perioada de masuare ianuarie 2008-ianuarie 2009. Univers: persoane intre 14-64 ani din mediul urban (aprox. 8,95 milioane persoane)
> Datele despre Internet sunt din ultima livare (a 3-a) a SATI, perioada de masurare septembrie 2008-februarie 2009. Univers: utilizatori de Internet (persoane care acceseaza Internetul saptamanal), mediul urban, 14-64 ani (aprox. 4,94 milioane persoane).
> Ambele studii sunt facute la comanda BRAT – Biroul Roman de Audit al Tirajelor.
> “Unitatea de masura” a audientei SATI o reprezinta vizitatorii unici pe saptamana (diferiti de clientii unici din datele de trafic).
> Cifrele de audienta sunt mai mici decat cele de trafic (sunt luati in calcul doar vizitatorii intre 14-64 ani, sunt eliminati cei din afara Romaniei sau din mediul rural, se incearca indentificarea vizitatorilor care folosesc mai multe calculatoare pentru a accesa Internetul); ierarhiile de trafic nu se pastreaza intotdeauna si in cauza audientei. (vezi powerpoint, slide 5).
> Statut AB – manageri principali si profesionisti cu inalta educatie, manageri, directori de nivel mediu (cf. sna.ro) (este pentru prima oara cand SATI ofera date prinvind statutul social).
> In analiza de mai sus s-au luat in calcul doar site-urile din SATI care, in datele de audienta, au peste 100 mii vizitatori pe saptamana
 
Cam asa stau lucrurile. Astept parerile si reactiile voastre, mai jos. Repet, a N-a oara, sper ca va fi o dezbatere constructiva si ca, asa cum nu o data s-a mai spus de catre diversi colegi din industrie, si online-ul trebuie sa se gandeasca mai mult la calitatea, nu doar la cantitatea audientei pe care o atrage.